flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОСОБЛИВОСТІ РОЗГЛЯДУ ВИБОРЧИХ СПРАВ

19 жовтня 2020, 16:08

     Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

     З метою реалізації цього права 25 жовтня 2020 року в Україні відбудуться перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад.

     Згідно з п.6. ч.1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (виборчі спори) підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

     Особливості розгляду адміністративними судами справ, пов’язаних з виборчим процесом, встановлено в ст. 273-279 КАС України.

     Важливо: спори, що виникли поза межами виборчого процессу або не стосуються його, не належать до виборчих спорів згідно КАС України, а тому розглядаються у загальному порядку.

 

     Юрисдикція

     Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом щодо (п. 2 ч. 1 ст. 20 КАС України):

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273 КАС України);
  • уточнення списку виборців (ч. 2 ст. 274 КАС України);
  • оскарження дій чи бездіяльності ЗМІ, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України)
  • оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб за місцезнаходженням територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала кандидата (ч. 4 ст. 276 КАС України).

     Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом щодо:

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 4 ст. 273 КАС України)
  • оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);
  • позовні заяви з інших питань, визначених статтею 276 КАС України, а саме у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії /блоку, місцевої організації партії, їхніх посадових осіб, за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена (ч. 5 ст. 276 КАС України).

     Загальний строк подання позовної заяви до суду щодо захисту виборчих прав громадян складає 5 днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

     Однак, позовні заяви щодо :

рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, що мали місце у день голосування і під час підрахунку голосів та встановлення результаті голосування  можуть бути подані в дводенний строк з дня прийняття рішення, дії чи бездіяльності (ч.8 ст. 273 КАС України)

щодо уточнення списку виборців подається не пізніш як за 2 дні до дня голосування (ч.3 ст. 274 КАС України).

     Апеляційні скарги на судові рішення щодо виборчих справ можуть подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування – не пізніш як за 4 години до початку голосування (до 4 ранку).

     ЗВЕРНІТЬ УВАГУ:

     Днем подання позовної заяви чи апеляційної скарги вважається день надходження до відповідного суду.  Строки подання позовних заяв у виборчих справах не може бути поновлено. Тому, позовні заяви, апеляційні скарги, що подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

 

     Строки розгляду судом

     За загальним правилом, суд вирішує справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

     Однак:

справи, що надійшли до дня голосування – у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування (до 6 ранку);

справи, що надійшли в день голосування – вирішуються до закінчення голосування;

справи, що надійшли в день голосування, але після закінчення голосування – у дводенний строк після надходження позовної заяви;

справи щодо уточнення списку виборців – у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніш ніж за 2 дні до голосування, якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування – невідкладно  (суд негайно вирішує питання щодо відкриття провадження, проводить підготовчі дії, викликає учасників справи та проводить судовий розгляд справи).

     Апеляційна скарга на судове рішення, ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за 2 години до початку голосування (до 6 ранку).

     Оперативне та правильне вирішення судом спору в певній частині залежить і від сторін по справі, адже саме від вірного визначення підсудності вказаної категорії справ, від належного оформлення позовної заяви та матеріалів до неї, залежить кінцевий результат вирішення спору та реалізація виборчого права, гарантованого ст. 38 Конституції України.

 

 

Прес-служба суду.